Artikelen Reacties

MiniatuurA » Wegenbouw » Aanleg FCS Demobaan

Aanleg FCS Demobaan

Rond de kerst 2008 heb ik op http://www.beneluxspoor.net/ een artikeltje geschreven over het gebruik van een combinatie van magneetband met Fallerdraad en het hiermee opzetten van een eenvoudige test baantje.

Jantrein, ik dus, schreef daar het volgende:

In zijn algemeenheid vindt ik het FCS absoluut niet slecht, sterker nog ik denk dat Faller een goeie klus heeft geklaard met het op de markt brengen van FCS met rijdraad en stuurmagneet. Zeker als je bedenkt dat dit systeem al weer vele jaren op de markt is.
Echter de technische ontwikkelingen gaan door en ik en met mij een aantal andere gebruikers zijn van mening dat het beter kan.
Persoonlijk vind ik het nogal een gehannes met in frezen, plamuren, af schuren enz. M.i. kan en moet het veel makkelijker en vooral flexibeler, zeker als je een testbaantje legt.
Met het FCS ontkom je niet aan zelf experimenteren en wijzigen, het zou dus een groot voordeel kunnen zijn als je makkelijk wijzigingen aan kan brengen.

In het onderstaande beeld verslag laat ik zien hoe je binnen 10minuten een auto kan laten rijden met zwevende sleper, zonder frezen en schuur stof enz.
Daar gaan we:

Wat hebben we nodig?
1. Vlakke ondergrond. Ik heb maar even een stukje wit styreenplaat gebruikt da’s beter voor de foto’s maar ik had net zo goed de tafel kunnen gebruiken 🙂
2. Schaar.
3. Plakband.
4. Magneetband.
5. Fallerrijdraad.
6. Wegdekplaat (voor de toeschouwers in dit voorbeeld 0,8mm doorzichtig kunsttof).
7. Straatfolie.
8. Test auto(‘s).

Men neme…..stukjes plakband en plakken de magneetband op de ondergrond. Simpel toch…ja…maar let wel even op: de goede kant moet boven. Dit is eenvoudig uit te testen met een sleper van een auto.

Ik heb de magneetband van de plaat laten lopen om zo mooi opname van de zwevende sleper te kunnen maken, die verderop in dit berichtje staan. Deze weg loopt dus naar Nergenshuizen 🙂
Nu plakken we de Faller rijdraad op de magneetband. Waarom die rijdraad? Wel, zonder gaat ook prima hoor. Echter het weggedrag van de voertuigen is dan iets minder stak (komt waarschijnlijk door variaties in sterkte van het magneetveld). Veel belangrijker is echter dat de spoorzekerheid op splitsingen en kruizingen veel beter is en ook makkelijker te maken als de draad op het magneetband ligt.

Kijk, die Mercedes begint er al zin aan te krijgen :-).

Volgende stap is wel heeeeel moeilijk ;-): leg het wegdek op je baan.
Ik heb voor de toeschouwers, jullie dus, maar een stuk doorzichtig kunststof van 0,8mm dikte gebruikt. Dan blijft het zichtbaar welke magische krachten er werken :-). Ik heb zelfs met 2mm dik styreen gereden maar dan wordt e.e.a wel kritisch. Ik neem aan dat karton e.d. zoals door enkele van jullie gebruikt, geen enkel probleem zullen zijn.

Als toetje heb ik, ook alweer voor jullie ;-), nog zelfkleven de straat folie ontwikkeld . 😯 Voor de echte liefhebbers: de hier getoonde folie is de versie met 5 duims klinkers in exact 1:87 in visgraat verband. Het hoeft dus echt niet allemaal met die Faller grijze asfalt verf. Het kan nu dus ook realistisch met klinkers. Voor de goede orde dit is nog in ontwikkeling, is zelfklevend en komt in verschillende formaat stenen en kleuren alsmede ook putdeksel, afvoerputjes e.d. Eigenlijk horen daar ook trottoirtegels en stoepranden bij zit ik me net te bedenken. OK, moet kunnen. Nog meer ideeën? u vraagt wij draaien…

Pffff. wat een werk al die klinkers leggen…..(dat valt dus niet binnen die 10 minuten…. ;-))

OK. dan nu de foto’s waar het eigenlijk om begon:

DE ZWEVENDE SLEPER!!!!


Ik denk dat op deze foto aardig is te zien dat de sleper ruim boven het wegdek zweeft. De hoogte is m.i. al gauw zo’n 2 á 3 mm. (mag best wel iets minder, hoe lager des te meer spoorzekerheid). Één ding zal duidelijk zijn de sleper zal geen spoor vormen op het wegdek en de auto zal niet afgeremd worden door de wrijving van de sleper. Dus zullen auto’s op magneetband langer met een acculading doen dan normaal met rijdraad. Daarnaast is de “binding” met het wegdek veel beter dan met rijdraad. Ik zeg niet dat er geen ontsnappingen meer zullen zijn maar de kans is aanmerkelijk kleiner dan met de rijdraad. Wel dien je de sleper juist af te stellen\bij te buigen. Hoe het werkt? Pff, ik ben geen natuurkundig. Maar de sleper magneet zit als het ware gevangen tussen twee magneetvelden. Misschien zijn er natuurkundige onder ons die e.e.a. kuneen uitleggen?
Nu zal er iemand zijn die zegt: Ja allemaal heel mooi maar hoe zit dat met die “kleine” auto’s die hebben immers zo’n mineskul klein stuurmagneetje. Wel, juist voor deze modelletjes is magneetband in mijn ogen de enige juiste oplossing. Bij deze modellen speelt de “wegdek wrijving” een nog veel belangrijkere rol er zitten nml. maar heel kleine accu’s in die dingen, een klein beetje wrijving en je rijtijd is in eens gehalveerd 8-O>.

Ohja,.. op bovenstaande foto zie ook nog de koplampen met aan weerszijde de richting aanwijzers en onderin de IR fototransitoren die de afstand meten tot de voorganger. Op die manier kun je dus mooi zonder botsing realistisch file rijden  🙂 🙂 Alles is uiteraard met DCC commando’s aan te sturen.

Op onderstaande foto staat een buitenaards model van een digitaal gestuurde Ford Transit in wording 🙂 Kompleet met Anti Botsing Systeem, IR ontvanger voor draadloze besturing over een afstand van meerdere meters, volledig werkende verlichting, decoderprintje die zelfs in een personenauto past met meer dan 130 CV’s programmeerbaar en dat alles gewoon aanstuurbaar met een printje aan je Intellibox!!!!!!(ook met KOPLOPER) Ja,… echt helemaal te gek…… (Of Jantrein eh JanCar enthousiast is??) 🙂 🙂 🙂

Op deze foto is ook mooi te zien dat de afstand sleper wegdek ong. 0,5 mm is. Dit modelletje heeft er al heel wat uurtjes op zitten en is NOG NOOIT ontsnapt….aan de magneetband 🙂

Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken hoe je heel simpel een (test) baan kunt aanleggen waarin je later nog makkelijk zonder breekwerk wijzigingen in kunt aan brengen. Gewoon het wegdek op beuren en je kan overal bij.

Ohja, nog een tip om de geometrie van de weg te bepalen kun je het beste een truck met oplegger en een bus met ver voor de vooras uitstekend voorfront aanschaven. Rijden deze goed in de bochten hun rondjes dan doet de rest dat ook wel.

Bij deze een filmpje over de ‘magische krachten” van de magneetband 🙂


En hier nog één van een rondrossende bier truck:


Zowel het magneetband als de rijdraad en de straat folies zijn via de webshop te bestellen.

Geplaatst in: Wegenbouw · Tags: , ,

Comments are closed.