Artikelen Reacties

MiniatuurA » Wegenbouw » Het werken met magneetband

Het werken met magneetband

Magneetband is een flexibel magnetisch materiaal dat in plaats komt van de standaard Faller rijdraad.
Het is 3 mm breed, 1 mm dik en wordt geleverd in verpakkingen van 3x 1 meter.Magneetbandlos
Onze magneetband biedt een groot aantal voordelen. Zo kun je door het verstellen van de sleper aan de vooras van de auto’s, met een zwevende sleper rijden. Je geniet dan, naast een betere geleiding van de auto, de volgende voordelen:
1. Er treedt geen slijtage op aan de sleper
2. Geen derde spoor op de het wegdek
3. Minder weerstand voor de voertuigen en daardoor
4. Langere rijtijden met één accu lading
Dit laatste is vooral van belang bij de kleine auto’s die een kleine accu capaciteit hebben en dus navenant snel leeg zijn.

Magneetband bestellen? klik hier.

Voor het werken met magneetband dient men met een aantal zaken rekening te houden. Om te beginnen heeft het magneetband een boven en een onderkant. Het dient zo verlegt te worden dat het sleper magneetje door het band wordt aangetrokken. De onderzijde zal het magneetje afstoten. Tijdens het leggen regelmatig controleren of de goede zijde boven ligt !!

Het maken van lassen: Wanneer we magneetband tegen elkaar aanleggen, om het te verlengen, kan er op de overgangen een ongewenst magneetveld ontstaan. Dit magneetveld zal de sleper oplichten en vormt daarmee een risico voor een correcte geleiding. Daarnaast kan er op de overgangen een zachte tik gehoord worden wat komt doordat de sleper na het passeren van de overgang op het wegdek tikt. Om dit verschijnsel op te lossen boort men met een 3,5 mm boor een gaatje in de groef en laat daardoor de beide uiteinde naar beneden weg lopen. Het magneetveld vormt nu een doorlopend geheel en de sleper zal niet meer worden opgelicht. Op dezelfde wijze worden ook de Hall terugmeldsensoren ingebouwd.

De zwevende sleper: Door de sleper te verstellen zoals aangegeven in fig.1 zal deze als het ware boven het wegdek “zweven”. U doet er goed aan om de ruimte tussen bovenkant wegdek en onderkant sleper zo klein mogelijk te houden. Hiermee is de geleiding maximaal. Tevens kan het noodzakelijk zijn om het bevestigingsschroefje te verstellen zodat de spelling tussen vooras en sleper minimaal is. Let erop dat de sleper wel soepel kan bewegen!!

Bij de auto op deze foto staat de sleper wel erg hoog afgesteld. Desalniettemin volgt deze sleper de magneetband zonder problemen. Voorwaarden voor een goede werking zijn wel dat de stuur inrichting en de lager van de wielen goed schoon zijn. Vervuilde  wielassen en daardoor zwaar lopende wielen zijn vaak de oorzaak van het kwijt raken van de rijdraad annex magneetband. Vooral haren en stof worden als het ware aangetrokken door de smalle ruimte tussen wiel en ophanging. Als dit te erg wordt kunnen de wielen zelfs blokkeren waardoor de stuur inrichting tot afbuigen wordt geforceerd. Het magneetband kan op verschillende manieren gelegd worden.

 

 

 

 

 Streetsystem elementen

Het Streetsystem bestaat uit een groot aantal elementen die uiterst precies uit HDF zijn gefreesd. Elk elementen is voorzien van een 3,1 mm brede groef waar de magneetband exact in past. De elementen passen als een puzzel in elkaar waarbij de losse verbinders zorgen voor een strakke verbinding tussen de elementen onderling. Het grootte voordeel van Streetsytem is dat u zelf niet hoeft te frezen, nagenoeg alle houtbewerking is al voor u gedaan tot de gaten voor de splitsing en parkeer servo toe. Het systeem kent 3 verschillende weg breedten: 52, 44 en 30 mm. Het ligt voor de hand om nu aan te nemen dat deze breedtes dan wel voor HO, TT en N zullen zijn. Dit is echter niet zo, 30 mm kan uitstekend gebruikt worden om bijvoorbeeld met kleine HO modellen door de nauwe straatjes van een binnenstad te rijden. Er zijn overgangselementen leverbaar voor de verschillende breedtes. Maar wat let u om zelf overgangen te maken door gedeelte uit het HDF weg te snijden en zo de wegen aan uw eigen wensen aan te passen. Als alle wegen goed verlegd en getest zijn met diverse voertuigen kan het Streetsysem afgewerkt worden. Dit kan op verschillende manieren, plamuren en schilderen of met folie beplakken, bedekken met een dunne (max. 1 mm) kunststofplaat of karton waarna er weer geschilderd of met folie geplakt kan worden. Ieder methode heeft zo zijn voor en nadelen, laat uw fantasie de vrije loop en experimenteer er maar naar harte lust op los. De elementen treft u hier in de webshop.

Voor het maken van splitsing is er voorzien in speciale splitsing servo’s die de inbouw heel eenvoudig maken. De servohouders hebben een kraag die perfect in de daarvoor geschikte elementen valt, het enig wat u hoeft te doen is een gat boren in de dragerplaat waar de servo in past. De aansturing van de servo’s is een apart verhaal, MiniatuurA heeft een aantal verschillende servo decoders in het pakket die in combinatie met de Inputprint ook geschikt zijn voor handbediening d.m.v. drukknoppen, schakelaars, reedcontacten etc. De decoders treft u hier in de webshop.

 

Magneetband in de dragerplaat

Zelf frezen: Bij het infrezen van magneetband wordt dit verzonken in de dragerplaat. De groef dient 3,1 mm breed en 1 mm diep te zijn. Hiervoor hebben we een speciale frees in de webshop: 3,1 mm frees
Het frezen uit de losse hand is niet heel eenvoudig zo niet onmogelijk, en een strak resultaat vergt een hele vaste hand en veel ervaring of een goede geleiding van de frees. Het frezen van kruisingen is geen sinecuur. Daarnaast is een goede stof afzuiging een absolute must! Kortom deze methode is alleen voor de “profi”.

 

Magneetband op de dragerplaat

Zeker voor het uit testen van de geometrie kan deze methode handig zijn. De rijbanen worden op de dragerplaat getekend. Hierna kan het magneetband gelegd en met schilderstape vast gezet worden. Als dat gedaan is moet er een dunne wegdek over heen bijv. dun karton. Eventueel kunnen de tussen ruimtes op gevuld worden met 1 mm dik karton. Dan is de tijd rijp om te gaan proef rijden. Is alles OK dan kan het wegdek afgewerkt worden met straatfolie of asfalt verf. Bij deze methode heeft men veel vrijheid met het verleggen van de magneetband. Het afwerken kost echter veel meer tijd omdat de ruimtes aan beide zijde van het magneetband uitgevuld moeten worden.

 

Laatst geupdate: 14-9-2013

Geplaatst in: Wegenbouw

Comments are closed.