Artikelen Reacties

MiniatuurA » Werking » Het geniale Anti Botsing Systeem

Het geniale Anti Botsing Systeem

Met dit systeem loopt de geestelijk vader van het DC-Car systeem, Claus Illchmann, al enkele jaren ver vooruit op de werkelijkheid van alle dag. In de 1:1 werkelijkheid houden maar een paar auto merken zich bezig met dit soort systemen. Zo heeft Volvo een systeem in ontwikkeling wat ze Adaptive Cruise Control met Distance Alert hebben genoemd. In het kort komt het er op neer dat de bestuurder gewaarschuwd wordt als er een botsing dreigt of, nog een stapje verder, de auto grijpt zelf in om een botsing te voorkomen.
Deze laatste functionaliteit bezit het DC-Car systeem al enkele jaren.
De werking omschrijft Claus als volgt:

Het basis principe voor het DC-Car Anti Botsing Systeem bestaat uit het feit dat de voorganger tegen de achterligger zegt: “Ik rij voor je”

In het echt ziet een bestuurder wat zijn voorganger doet en reageert op het oplichten van de remlichten. De ogen van de bestuurder zijn bij het DC-Car systeem, vervangen door twee infrarood fotocellen. De remlichten hebben ondersteuning gekregen van een tweetal infrarood LED´s. Deze LED’s zenden de snelheid uit waarmee de auto rijdt. Een achterop komende auto “ziet” door het ontvangen van een infrarood signaal dat er een auto voor hem rijdt en krijgt tevens informatie door met welke snelheid deze auto rijdt. Indien nodig grijpt de decoder in en zal deze de snelheid aanpassen aan die van de voorganger. Als de auto moet remmen zullen de remlichten, zoals in het echt, ook oplichten.

Laten we eens een ritje maken, zolang de beide auto’s genoeg afstand hebben, gebeurt er niets.

Zo gauw ze elkaar te dicht naderen zal de bestuurder moeten reageren. In werkelijkheid ziet de bestuurder of de voorganger langzaam rijdt of stil staat. Dat doet het Anti Botsing Systeem precies zo.

De bestuurder zal gaan afremmen, in model doet de DC-Car decoder dat ook.
Wanneer de voorganger stilstaat zal de bestuurder tot stoppen, dat doet de DC-Car decoder ook.

Dan steekt de bestuurder een sigaret aan, dat kan de DC-CAR decoder dan weer niet.

We gaan weer rijden:

De bestuurder rijdt de bocht om en ziet plotseling een auto voor zich. Hij schrikt zich en hoedje en trapt op de rem. Misschien wel iets harder dan nodig. Dat doet de DC-Car decoder net zo.

We rijden door:

De bestuurder nadert een langzamer voertuig, remt af en volgt deze op afstand, daar hij haast heeft komt hij steeds te dichtbij en moet hij weer remmen, u herkend dat vast wel. Ook dit doet de DC-Car decoder net zo.

File op de rijbaan:

De voorganger kruipt langzaam vooruit. Zijn auto is in de eerste versnelling echter te snel, hij moet weer remmen en zelfs helemaal stoppen, tot ze weer gaan rijden. Dat doet de DC-Car decoder net zo.

Optrekken bij een groen stoplicht:

De voorganger trekt op. Onze bestuurder is nog wat in gedachten schrikt op en rijdt vervolgens ook weg. De DC-Car decoder zal dat ongeveer net zo doen.

U ziet dat het DC-Car systeem een zeer realistisch weergave is van de werkelijkheid, resumerend zijn dus de volgende situaties zijn mogelijk:

  • file rijden zoals in het “echte” verkeer
  • stopt een auto, dan stoppen de achtervolgers ook
  • trekt deze auto weer op, dan trekken de achtervolgers ook op. De achtervolgende auto past zijn snelheid aan op die van zijn voorganger. Is de voorganger buiten zicht bereik, dan zal de auto weer langzaam door trekken tot zijn oorspronkelijke snelheid weer is bereikt.

Dit is in het kort de werking van het Anti Botsing Systeem. Mijns in ziens is het DC-Car systeem de oplossing die het beste de 1:1 werkelijkheid benaderd.

Geplaatst in: Werking · Tags:

Comments are closed.