Artikelen Reacties

MiniatuurA » Techniek » Een bus stop op afroep

Een bus stop op afroep

Al weer enkel  jaren sta ik met een demo baantje op de treinen beurs in Houten. Dit was een simpel ovaaltje zonder techniek om te laten zien hoe eenvoudig DC-Car voertuigen rijden zonder gebruik te maken van extra techniek, elektronica of een computer. Met de komst van het Streetsystem werd de oude baan vervangen door een met Streetsystem elementen deze had twee bus haltes waarmee het prima mogelijk is om het DC-Car bus automatisme te laten zien. Vaak kreeg ik vragen waarom alle auto’s via de bus halte reden en hoe je splitsingen maakt met magneetband want ook bij deze baan was geen verder techniek ingebouwd. De tijd was rijp om wat meer te laten zien en dus bedacht ik het nieuwe baantje met een bus stop op afroep. De kijker kan dus zelf de bus laten stoppen.

In dit artikel wil ik beschrijven hoe de schakeling werkt en wat er voor nodig is om dit bij u thuis op de baan werkend te krijgen.

Wat moet er gebeuren?

1. Ik wil graag een bus stop die door de kijker wordt geactiveerd, er moet dus een druk knop komen! Hiermee bereiken we een stukje interactie, iets waar ik een vurig voorstander van ben!

2. De bus stop is net als in werkelijkheid alleen voor lijn bussen. Touringcar bussen en al de andere verkeersdeelnemers rijden dus gewoon door en mogen niet reageren op een afroep. Dit betekend dus dat we op e.o.a. manier een kenmerk moeten aanbrengen op de (lijn) bus(sen).

3. Ik wil graag het standaard in de bus aanwezige bus automatisme demonstreren. Dit zit in elke DC-Car decoder. Dit automatisme kan op twee manieren worden geactiveerd:

a. M.b.v. twee magneetjes in het wegdek en een optionele hallsensor in de bus.

of:

b. D.m.v. de Functiebouwsteen die via IR commando’s het bus automatisme in gang zet.

Het idee….:

Wat moet er nu wanneer gebeuren? Wel het bus automatisme kent twee fase die beide door een magneetje in de weg worden geactiveerd. De eerste fase is richtingaanwijzer naar rechts aan zetten en snelheid verlagen. De tweede is stoppen en verlichting aansturen. Wanneer de bus vertrekt en welke verlichting er aan moet wordt in de decoder geprogrammeerd m.b.v. CV’s. Voor onze afroep moet de eerste magneet dus bedienbaar zijn. Dit doen we door een magneet servo te plaatsen, een stukje voor de bus halte (LET OP: de Magneet servo is een ander product als de Parkeer Servo). Is de magneet naar beneden dan wordt het bus automatisme niet in gang gezet. Zetten we de magneet hoog d.m.v. de drukknop dan wordt het bus automatisme geactiveerd.

De bus moet nu nog naar de halte gestuurd worden. Dit doen we door aan de bus een kenmerk aan te brengen in de vorm van een magneetje achter het rechter voorwiel. Enkele centimeters voor de Splitsing servo komt nu een Hall sensor (Hall 1 ) Maak de afstand niet te groot want dan loopt u het risico dat voorgangers ook via de bus halte rijden. De afstand mag ook niet te klein zijn want het aansturen van de splisting servo kost een klein beetje tijd ook speelt de afstand tussen sleper magneet en magneetje een rol. Wanneer de bus de splitsing servo is gepasseerd moet de splitsing gelijk weer op rechtdoor gezet worden. Hiervoor heb ik Hall 2 geplaatst in het midden van de weg. Deze Hall wordt geactiveerd door de sleper magneet. De afstand is vrij kort op de splitsing servo we willen immers niet dat het achterop komend verkeer ook de bus halte neemt.

Door nu de uitgang van Hall 1 via een relais contact van de magneet servo te laten lopen kan ik er voor zorgen dat deze hall alleen een stuur puls geeft aan de splisting servo wanneer de knop voor afroep is ingedrukt en de magneet servo is geactiveert. Aangezien alleen onze bus een “afbuig” magneetje heeft zal al het andere verkeer gewoon recht door rijden. Onze bus echter zal zichzelf naar de halte sturen.

Bij de halte zit een permanent magneet die de bus laat stoppen en de vertrek timer laat starten.

Een oplettende lezer zal nu denken: Maar als er een bus in de halte staat zal het anti botsing systeem het achterop komende verkeer toch tegenhouden? Dat klopt! Echter in CV 100 kunnen we aangeven wat voor voertuig we hebben. Hierbij zijn er voor de bus twee mogelijkheden: 14 of 15. Kiezen we 14 dan zal de Bus tijdens zijn stop het anti botsing systeem uitschakelen zodat ander verkeer kan passeren. (DC-Car is echter een intelligent systeem, een tweede bus zal echter wel netjes achter de eerste stoppen). Bij de keuze 15 blijft het Anti Botsing Systeem aan staan deze optie kunnen we dan ook kiezen als de bus op de rijweg een stop maakt.

Bus stop op afroep

 

In figuur 1. ziet u de schakeling en hoe e.e.a. met elkaar is verbonden. Ik heb gebruik gemaakt van standaard onderdelen zoals die in onze webshop staan. Het hart wordt gevormd door de S4-Car servo decoder. Al onze servo decoders kunnen worden voorzien van een input print. Deze maakt het mogelijk om de servo’s te bedienen via een contact, schakelaar, reed contact, enz.

Bij deze schakeling worden de servo’s gestuurd door de Hall1 en Hall2 sensoren. Hall sensoren zijn contacten die reageren op een magneetveld. Feitelijk doen ze hetzelfde als reedcontacten alleen zijn Hall sensoren niet mechanisch maar elektronisch. De Streetsystem Hall sensoren zijn zo gevoelig dat deze ook reageren op de sleper magneetjes van de allerkleinste (Faller)  voertuigen, ook als er met magneeetband wordt gewerkt wat wij al jaar en dag promoten.

De werking..:

Doordat een kijker op de knop drukt wordt magneet servo 1 geactiveerd. Hierdoor wordt een magneet tot vlak onder het wegdek gebracht. Deze magneet moet het bus automatisme in de bus aanspreken via de hall sensor in de bus. Omdat we van de Servo decoder S4-Car gebruik maken hebben we per servo een relais met 2x wissel contact beschikbaar. Dit relais schakelt om als de servo zijn midden positie passeert. De uitslag van de servo wordt éénmalig via de RS232 ingang ingesteld. De servo decoder bepaald dus zelf het omslagpunt van het relais aan de hand van de opgegeven uiterste standen, hier hoeft u dus niet zelf aan het rekenen of instellen.

Via één van de relais contacten wordt de uitgang van Hall1 doorgeschakeld naar de input print. Hall1 is de Hall die door de (lijn)bus wordt geactiveerd. Deze bus(sen) hebben daarom als herkenning, dat alleen zij van de halte gebruik maken, een magneetje achter het rechter voorwiel zitten. Hall1 stuurt de splitsing servo via de input print. Wanneer dus de bus stop geactiveerd is is ook de  hall1 geactiveerd. Een bus met magneetje zal dus de splitsing op afbuigen zetten. Na het passeren van de splitsing servo wordt de splitsing gelijk weer op rechtdoor gezet doordat de sleper magneet Hall2 activeert. Hiermee hebben we dus gerealiseerd dat alleen bussen met magneetje gebruik kunnen maken van de bus halte.

 

 

 

 

Geplaatst in: Techniek

Geef een reactie

*